:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Finanse, Senior kontem banku - zdjęcie, fotografia

Ubankowienie wśród starszych klientów ZUS

Coraz więcej seniorów posiada konto w banku. Sam ZUS przekazuje już blisko 70 procent świadczeń na rachunki osobiste. Nad obawą przed nowymi technologiami zaczynają przeważać korzyści i wygoda korzystania z własnych pieniędzy.

Liczby mówią same za siebie. Z 7,8 mln osób pobierający świadczenia z ZUS już 5,3 mln otrzymuje je na rachunek bankowy. Pozostali co miesiąc oczekują listonosza. Wskaźnik ubankowienia seniorów cały czas rośnie, ale jak wynika z raportu Banku Światowego nadal ok 22 proc. dorosłych Polaków nie ma rachunku osobistego, z czego większość to właśnie osoby starsze. Najbardziej ubankowieni świadczeniobiorcy ZUS mieszkają dziś w Warszawie i jest ich ponad 600 tys. Na drugim miejscu plasuje się Gdańsk z ponad 340 tys. emerytów i rencistów mających konto w banku.

- Emerytura przelewana na bankowe konto oznacza bezpieczeństwo dla pieniędzy seniorów i ogromne oszczędności dla budżetu państwa – mówi Iwona Kowalska rzecznik regionalny ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych na samą dystrybucję świadczeń za pośrednictwem poczty wydaje rocznie prawie 200 mln zł. Przekazania emerytury, czy renty na rachunek w banku to dziś, dzięki korzystnym umowom, które zawarł ZUS, nie kosztuje nic – dodaje Kowalska.

Wykluczeni z oszczędności
Możliwość dokonywania prostej płatności elektronicznej to o wiele szerszy wybór, często lepszych i tańszych produktów z całego świata. Osoby starsze, nierzadko mające coraz poważniejsze problemy ze swobodnym poruszaniem się są z tej pozytywnej zmiany wykluczone. Dodatkowo musimy pamiętać z czym wiąże się odkładanie pieniędzy do domowych skrytek. Gotówka dostarczana bezpośrednio do domu, w pełnej wysokości, naraża seniorów na niebezpieczeństwo kradzieży lub oszustwa. Postęp technologiczny nigdy nie stawał się od razu udziałem starszego pokolenia, ale bardzo ważne jest podnoszenie świadomość, dzięki której wszyscy skorzystamy z postępu w równym poziomie.

- Często zgłaszają się do nas osoby, które straciły pieniądze trzymane  w domu w czasie wizyty oszustów podających się za przedstawicieli różnych urzędów także za pracowników ZUS – mówi Iwona Kowalska. Nie miałoby to miejsca gdyby pieniądze senior trzymał w  banku a nie w szafie pod ręcznikami – dodaje.

Prawo do rachunku bankowego
Jak ważna jest walka z wykluczeniem finansowym i cyfrowym pokazują działania na poziomie Unii Europejskiej, jak choćby uchwalenie Dyrektywy w sprawie porównywalności opłat związanych z rachunkami płatniczymi, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego. Rachunek w banku uznany został za dobro, do którego prawo powinni mieć wszyscy, bez wyjątku. Polska wdrożyła postanowienia Dyrektywy w lipcu 2016 r. Projekt nowelizacji wprowadza podstawowy rachunek płatniczy, który ma być dostępny dla osób nie mających dotąd innego rachunku płatniczego w bankach krajowych, oddziałach banków zagranicznych, spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz instytucjach kredytowych.

Co ważne szczególnie dla starszych klientów banków - na dostawców usług płatniczych nałożono obowiązek bezpłatnego przekazywania informacji dotyczących opłat pobieranych za usługę prowadzenia rachunku płatniczego. Informacje mają być jasne i precyzyjne, aby klient był w pełni świadomy za jakie usługi zapłaci.

To banki konkurują o seniora
Zakład Ubezpieczeń Społecznych stara się wspierać swoich klientów także w wyborze banku, w którym otwarty zostanie rachunek. W zorganizowanym w 2015 konkursie, ZUS wyłonił banki, które miały najlepszy pomysł na zachęcenie emerytów i rencistów do korzystania z kont bankowych i bezgotówkowego odbioru swoich emerytur i rent. Najciekawszą ofertę przygotował dla seniorów bank BPH, który zaproponował darmowe prowadzenie rachunku, przelewy krajowe, wypłaty z bankomatów, czy obsługę karty płatniczej przez okres 2 lat.  Oprócz tego bank zaproponował zwrot części wydatków na leki opłacane w aptece kartą oraz otwarcie limitu na koncie, również bez opłat. Do tego dochodzą usługi assistance czy bezpłatna pomoc w nieoczekiwanych sytuacjach. Każdy emeryt czy rencista bez obaw może założyć konto we wskazanym banku. Jego bezpieczeństwo i brak ponoszenia opłat gwarantuje sam ZUS.
 

Reklama

Senior z kontem w banku komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

_

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie - Zapraszamy!


Zobacz ogłoszenie
Reklama



25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez nolesnica.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

AXEN Group II Krzysztof Muskała z siedzibą w Oleśnica 56-400, Na Podkowie 2

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"