Reklama

Jak przygotować rower na wiosnę

nOlesnica.pl
07/03/2016 16:41

Fachowy poradnik dla rowerzystów specjalistów z Bike Atelier

Po kilku miesiącach „snu zimowego” naszego roweru, warto rozbudzić go na wiosnę. Rozbudzić, poprzez zadbanie o jego prawidłowy stan techniczny. Eksperci Bike Atelier podpowiadają na co należy zwrócić szczególną wagę przy przygotowaniu naszych jednośladów do sezonu.

O tym ile pracy należy włożyć w doprowadzenie roweru do stanu używalności, decyduję to w jakim był on stanie przed zimą i w jakich warunkach go przechowywaliśmy. Jeśli odłożyliśmy go wyczyszczonego, po serwisie, w ogrzewanym pomieszczeniu, to przygotowania do sezonu praktycznie ograniczą się jedynie do przetarcia kurzu z ramy i napompowania dętek. Jeśli jednak po ostatniej jesiennej przejażdżce, po prostu wstawiliśmy rower do zimnej i wilgotnej piwnicy, potrzebnych może być nieco więcej zabiegów.

- Powinniśmy zacząć od dokładnego umycia naszego jednośladu – wyjaśnia Marek Biniek z sieci specjalistycznych sklepów rowerowych Bike Atelier - Ramę najlepiej przeczyścić wilgotną szmatą, a elementy bardziej złożone, jak np. łańcuch i tryby, starą szczoteczką do zębów lub szmatą nawilżoną naftą. Oczyśćmy też klocki hamulcowe, jednak bez użycia żadnych środków chemicznych, oraz sztycę podsiodłową. Na koniec napęd warto posmarować specjalnym olejem, a sztycę smarem.

Hamulec bezpieczeństwa

W kolejnych krokach należy sprawdzić działanie hamulców. Jest to jeden z najważniejszych mechanizmów w rowerze, gdyż odpowiada za bezpieczeństwo. Konieczne jest zatem skontrolowanie, czy klocki hamulcowe są odpowiednio zainstalowane (przylegają równo wobec obręczy koła) i czy wycierają się równomiernie. Jeśli nie, to trzeba je wyregulować (własnoręcznie lub w serwisie).

- Jeśli w jakimkolwiek miejscu guma jest całkowicie wytarta należy klocki natychmiast wymienić. Ocieranie się stalowych części hamulca o obręcz szybko spowoduje jej poważne uszkodzenia – tłumaczy Marek Biniek.

Następnie sprawdźmy stan kół - czy nigdzie nie są pęknięte i czy nie są scentrowane (czy w czasie ich obracania się, koło nie kołysze się na boki). Uszkodzone obręcze nadają się jedynie do natychmiastowej wymiany. Natomiast najlepiej z centrowaniem kół poradzą sobie profesjonalni mechanicy w sklepach rowerowych, gdyż potrzeba do tego specjalnego klucza i umiejętności.

Przerzuć łańcuch

Oceń również stan napędu poprzez uniesienie tylnego koła, zakręcenie korby ręką i kilkukrotną zmianę przerzutek. By ułatwić sobie zadanie można poprosić kogoś o pomoc przy trzymaniu roweru lub też postawić go na specjalnym stojaku.

- Zmiana biegów i przeskakiwanie łańcucha powinno być łatwe i płynne. Jeśli w czasie tego testu słyszymy jakieś dziwne dźwięki, łańcuch nie chce przeskoczyć na kolejną zębatkę lub przeskakuje dwie na raz, to sygnał, że łańcuch albo zębatki są już wyeksploatowane i konieczna jest ich wymiana. Jeśli ich stan jest dobry, a problemy z pracą przerzutek występują to trzeba oddać przerzutki do regulacji – wyjaśnia ekspert Bike Atelier.

Sprawdź również czy pancerze nie są pęknięte i czy linki nie są uszkodzone lub poszarpane. Jeśli coś z nimi jest nie tak, należy je wymienić. Przegląd zakończmy sprawdzeniem stanu opon i napompowaniem dętek. Obejrzyjmy dokładnie ogumienie, by stwierdzić, czy w żadnym miejscu nie jest przedziurawione lub przetarte. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko złapania "gumy" w przyszłości.

Rowerowa check-lista

Przed każdym kolejnym wyjściem na rower warto przeprowadzić szybki sprawdzian, czy nasz rower jest w pełni sprawny. Oto kilka czynności, które warto wykonać:

1. Upuść rower – podnieść rower na kilka centymetrów i go upuść, tak by spadł na opony. Jakiekolwiek nietypowe dźwięki będę świadczyć o luzach w rowerze.

2. Sprawdź hamulce- unieś kierownicę, pokręć kołem i ściśnij klamkę hamulcową. Sprawdź, czy klocki przylegają równo do obręczy i czy koło zatrzymuje się od razu. Po puszczeniu klamki zobaczy, czy klocki odpowiednio „odbijają” – koło po „odbiciu” powinno się jeszcze przez chwilę, powoli kręcić. Przy okazji zobacz też, czy koła obracają się w jednej płaszczyźnie (czy nie są rozcentrowane).

3. Zmierz ciśnienie – zobacz, czy ciśnienie w dętkach jest właściwe (najlepiej, by odpowiadało wartościom napisanym na oponie). Sprawdź też, czy ogumienie nie jest uszkodzone lub przetarte.

4. Zabezpiecz koła – sprawdź, czy zacisk koła jest odpowiednio mocno zaciśnięty. Utrata koła w czasie jazdy jest najmniej oczekiwaną i najbardziej niebezpieczną niespodzianką, jaka może nas spotkać.

5. Sprawdź stery – naciśnij oba hamulce i lekko przechyl rower do przodu (tak, by tylna opona się uniosła) i do tyłu (by uniosła się przednia opona). Jeśli będziesz słyszeć jakieś stukanie lub kierownica będzie ci się obracać w rękach to znak, by dokręcić stery.

 

Adam Sikora

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    heszka - niezalogowany 2016-05-14 22:36:43

    Radzę jeszcze kupić na rower nadajnik, w razie kradzieży aplikacja blueanker wyśle na nasz telefon ostrzeżenie. A poprzez sieć społecznościową inni użytkownicy tego systemu mogą nam pomóc wyśledzić rower w razie jak już ktoś go ukradnie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo nOlesnica.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do