Reklama

„Trampolina wiedzy” w szkołach Gminy Oleśnica

nOlesnica.pl
11/04/2017 05:35

Od listopada 2016 roku we wszystkich szkołach podstawowych Gminy Oleśnica odbywają się zajęcia w ramach projektu „Trampolina wiedzy”

Realizowany jest w partnerstwie pomiędzy Fundacją Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera a Gminą Oleśnica. Wartość projektu: 452 459,45 zł, w tym wkład własny niefinansowy: 22 800,00zł (5%) pochodzący ze środków JST. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to 429 659,45 zł.

Głównym celem zajęć pozalekcyjnych jest podniesienie wiedzy i umiejętności uczniów związanych z rozwojem kompetencji kluczowych, rozwój zainteresowań i zwiększenie zainteresowania naukami technicznymi i przyrodniczymi. Podczas zajęć wykorzystywane są ciekawe pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny. Zajęcia prowadzone są różnymi metodami i formami w oparciu o metodę eksperymentu, działania praktyczne, warsztaty, pracę w grupie, zabawy i gry z wykorzystaniem nowoczesnych środków przekazu oraz Technologie Informacyjno Komunikacyjne. Zajęcia w ramach programu zakończą się w czerwcu 2017 roku.

Zajęcia pozalekcyjne odbywają się w następujących blokach tematycznych (uczniowie zostali podzieleni na grupy wiekowe klasy I-III oraz klasy IV-VI):

1. Matematyka „Spotkanie królową

Założenia zajęć: Zajęcia pozwalają zdobyć i utrwalić wiedzę na poziomie podstawy programowej. Celem zajęć jest nauka matematyki w ujęciu holistycznym. Pokazanie uczniom, że umiejętności matematyczne są potrzebne do zdobywania wiedzy z innych dziedzin i w życiu codziennym.

Efekty: Poznanie nowego programu komputerowego Scratch. Nabywanie umiejętności programowania gier. Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie .Doskonalenie sprawności rachunkowej z wykorzystaniem komputera.

2. Przyrodnicze laboratorium

Założenia zajęć: Kształtowanie kompetencji naukowo-technicznych, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego i świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, poszerzenie wiedzy przyrodniczej i ekologicznej, podejmowanie praktycznych działań na rzecz ochrony przyrody.

Efekty: Uczniowie podczas zajęć nabywają umiejętności wykonania dowolnego doświadczenia zgodnie z opisem, poszerzają umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce -postawa proekologiczna, wykazują doświadczalnie wpływ różnych substancji na rozwój roślin, uświadamiają sobie działanie sił w przyrodzie oraz skutki ich oddziaływania, pogłębiają postawę badawczą, pogłębiają umiejętności wnioskowania po przeprowadzonych eksperymentach, poznają nowe odczynniki , związki chemiczne, szkło laboratoryjne i umiejętność posługiwania się nimi, uczą się przestrzegania przepisów BHP podczas zajęć. Uczniowie z dużym zaangażowaniem pracują na zajęciach. Przeprowadzali samodzielnie doświadczenia i obserwacje, które w znacznym stopniu pogłębiają ich wiedzę przyrodniczą. Dzięki tym zajęciom dzieci poznały podstawowe procesy zachodzące w przyrodzie.

3. Przedsiebirczość z wykorzystaniem gier planszowych

Założenia zajęć: Wprowadzenie uczniów w świat biznesu, różnorodnych przedsiębiorstw i form działalności. Rozwijanie kreatywności i inicjatywności poprzez symulacje realnych sytuacji. Zdobycie wiedzy z przedsiębiorczości poprzez naukę w formie gier planszowych związanych z ekonomią. Nauka pracy w grupie, wspólnego osiągania celu, negocjacji, radzenia sobie z porażką i kształtowania kompetencji społecznych.

Efekty :Uczniowie bardzo dobrze współpracują, potrafią analizować różne sytuacje zaistniałe w grach planszowych, umieją negocjować i planować działania w celu osiągnięcia najlepszego wyniku, zdobywają podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, poznają różne formy działalności gospodarczej; poprzez gry planszowe uczą się gospodarowania środkami pieniężnymi, poznają słownictwo związane z finansami i mechanizmy działania przedsiębiorstw. Poprzez gry planszowe podnoszą sprawność w zakresie umiejętności rachunkowych i umiejętności rozwoju cech przedsiębiorczych. Zajęcia wyrabiają wśród uczniów nawyk poszukiwania rozwiązań problemów poprzez współprace w grupie. Uczniowie przyswajają podstawowe pojęcia ekonomiczne niezbędne w dalszym życiu konsumenta lub przedsiębiorcy. Poznają źródło pochodzenia pieniędzy i wyrabiają w sobie szacunek do nich .

4. Zajęcia z języka angielskiego

Założenie zajęć: Zajęcia kształtujące umiejętność językowe, w szczególności umiejętność porozumiewania się w języku obcym, nauka wykorzystania słownictwa i zasad gramatyki w praktyce, przełamanie bariery mówienia. Na zajęciach wykorzystane zostaną różnorodne metody i formy nauczania – praca w grupach, symulacje, scenki, konwersacje, ćwiczenia praktyczne, słuchowiska itp. Zajęcia mają na celu kształtować kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje językowe; kompetencje uczenia się.

Efekty: Rozumienie i tworzenie wypowiedzi. Uczeń rozumie: nieskomplikowane instrukcje nauczyciela, znaczenie zwrotów dnia codziennego adresowane do niego ,proste i krótkie wypowiedzi i dialogi, globalnie i selektywnie sens krótkich tekstów, ogólny sens słuchowisk dla dzieci. Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi pisemne. Potrafi: poprawnie odczytać prosty tekst, wyszukać określone informacje w czytanym tekście, ogólnie zrozumieć dłuższe teksty, posługując się słownikiem dwujęzycznym, rozpoznać rodzaje tekstów. Reagowanie na wypowiedzi i przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób prawidłowy. Zrozumienie przekazu w jednej formie, a następnie przekazanie go w innej formie. Rozwijanie umiejętności interpretowania tabel, planów lekcji różnego rodzaju obrazów. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych).

5. Zajęcia ROBO-LAB

Założenia zajęć: Zajęcia z wykorzystaniem zestawów do robotyki. Zainteresowanie uczniów informatyką, matematyką, robotyką. Rozwinięcie ich kompetencji matematycznych, naukowo- technicznych i informatycznych. Uczniowie wykorzystują podczas zajęć klocki LEGO, z których konstruują wg. instrukcji roboty, programują ich sposób poruszania się i przemieszczania. Celem pośrednim zajęć jest współpraca w grupie, rozwój myślenia logicznego oraz umiejętność analizy i podejmowania decyzji

6. Naukowe Show

W ramach zajęć w każdej ze szkół odbędą się 3 pokazy poświęcone eksperymentom chemicznym oraz doświadczeniom o tematyce np. ciekły azot, suchy lód i bańki mydlane.

W ramach projektu doposażono również pracownie przedmiotowe w szkołach podstawowych w oraz zakupiono sprzęt komputerowy niezbędny do przeprowadzenia zajęć.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo nOlesnica.pl




Reklama
Wróć do