3.jpg)
Od listopada 2016 roku we wszystkich szkołach podstawowych Gminy Oleśnica odbywają się zajęcia w ramach projektu „Trampolina wiedzy”
Realizowany jest w partnerstwie pomiędzy Fundacją Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera a Gminą Oleśnica. Wartość projektu: 452 459,45 zł, w tym wkład własny niefinansowy: 22 800,00zł (5%) pochodzący ze środków JST. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to 429 659,45 zł.
Głównym celem zajęć pozalekcyjnych jest podniesienie wiedzy i umiejętności uczniów związanych z rozwojem kompetencji kluczowych, rozwój zainteresowań i zwiększenie zainteresowania naukami technicznymi i przyrodniczymi. Podczas zajęć wykorzystywane są ciekawe pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny. Zajęcia prowadzone są różnymi metodami i formami w oparciu o metodę eksperymentu, działania praktyczne, warsztaty, pracę w grupie, zabawy i gry z wykorzystaniem nowoczesnych środków przekazu oraz Technologie Informacyjno Komunikacyjne. Zajęcia w ramach programu zakończą się w czerwcu 2017 roku.
Zajęcia pozalekcyjne odbywają się w następujących blokach tematycznych (uczniowie zostali podzieleni na grupy wiekowe klasy I-III oraz klasy IV-VI):
1. Matematyka „Spotkanie królową
Założenia zajęć: Zajęcia pozwalają zdobyć i utrwalić wiedzę na poziomie podstawy programowej. Celem zajęć jest nauka matematyki w ujęciu holistycznym. Pokazanie uczniom, że umiejętności matematyczne są potrzebne do zdobywania wiedzy z innych dziedzin i w życiu codziennym.
Efekty: Poznanie nowego programu komputerowego Scratch. Nabywanie umiejętności programowania gier. Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie .Doskonalenie sprawności rachunkowej z wykorzystaniem komputera.
2. Przyrodnicze laboratorium
Założenia zajęć: Kształtowanie kompetencji naukowo-technicznych, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego i świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, poszerzenie wiedzy przyrodniczej i ekologicznej, podejmowanie praktycznych działań na rzecz ochrony przyrody.
Efekty: Uczniowie podczas zajęć nabywają umiejętności wykonania dowolnego doświadczenia zgodnie z opisem, poszerzają umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce -postawa proekologiczna, wykazują doświadczalnie wpływ różnych substancji na rozwój roślin, uświadamiają sobie działanie sił w przyrodzie oraz skutki ich oddziaływania, pogłębiają postawę badawczą, pogłębiają umiejętności wnioskowania po przeprowadzonych eksperymentach, poznają nowe odczynniki , związki chemiczne, szkło laboratoryjne i umiejętność posługiwania się nimi, uczą się przestrzegania przepisów BHP podczas zajęć. Uczniowie z dużym zaangażowaniem pracują na zajęciach. Przeprowadzali samodzielnie doświadczenia i obserwacje, które w znacznym stopniu pogłębiają ich wiedzę przyrodniczą. Dzięki tym zajęciom dzieci poznały podstawowe procesy zachodzące w przyrodzie.
3. Przedsiebirczość z wykorzystaniem gier planszowych
Założenia zajęć: Wprowadzenie uczniów w świat biznesu, różnorodnych przedsiębiorstw i form działalności. Rozwijanie kreatywności i inicjatywności poprzez symulacje realnych sytuacji. Zdobycie wiedzy z przedsiębiorczości poprzez naukę w formie gier planszowych związanych z ekonomią. Nauka pracy w grupie, wspólnego osiągania celu, negocjacji, radzenia sobie z porażką i kształtowania kompetencji społecznych.
Efekty :Uczniowie bardzo dobrze współpracują, potrafią analizować różne sytuacje zaistniałe w grach planszowych, umieją negocjować i planować działania w celu osiągnięcia najlepszego wyniku, zdobywają podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, poznają różne formy działalności gospodarczej; poprzez gry planszowe uczą się gospodarowania środkami pieniężnymi, poznają słownictwo związane z finansami i mechanizmy działania przedsiębiorstw. Poprzez gry planszowe podnoszą sprawność w zakresie umiejętności rachunkowych i umiejętności rozwoju cech przedsiębiorczych. Zajęcia wyrabiają wśród uczniów nawyk poszukiwania rozwiązań problemów poprzez współprace w grupie. Uczniowie przyswajają podstawowe pojęcia ekonomiczne niezbędne w dalszym życiu konsumenta lub przedsiębiorcy. Poznają źródło pochodzenia pieniędzy i wyrabiają w sobie szacunek do nich .
4. Zajęcia z języka angielskiego
Założenie zajęć: Zajęcia kształtujące umiejętność językowe, w szczególności umiejętność porozumiewania się w języku obcym, nauka wykorzystania słownictwa i zasad gramatyki w praktyce, przełamanie bariery mówienia. Na zajęciach wykorzystane zostaną różnorodne metody i formy nauczania – praca w grupach, symulacje, scenki, konwersacje, ćwiczenia praktyczne, słuchowiska itp. Zajęcia mają na celu kształtować kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje językowe; kompetencje uczenia się.
Efekty: Rozumienie i tworzenie wypowiedzi. Uczeń rozumie: nieskomplikowane instrukcje nauczyciela, znaczenie zwrotów dnia codziennego adresowane do niego ,proste i krótkie wypowiedzi i dialogi, globalnie i selektywnie sens krótkich tekstów, ogólny sens słuchowisk dla dzieci. Uczeń tworzy krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi pisemne. Potrafi: poprawnie odczytać prosty tekst, wyszukać określone informacje w czytanym tekście, ogólnie zrozumieć dłuższe teksty, posługując się słownikiem dwujęzycznym, rozpoznać rodzaje tekstów. Reagowanie na wypowiedzi i przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób prawidłowy. Zrozumienie przekazu w jednej formie, a następnie przekazanie go w innej formie. Rozwijanie umiejętności interpretowania tabel, planów lekcji różnego rodzaju obrazów. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych(leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych).
5. Zajęcia ROBO-LAB
Założenia zajęć: Zajęcia z wykorzystaniem zestawów do robotyki. Zainteresowanie uczniów informatyką, matematyką, robotyką. Rozwinięcie ich kompetencji matematycznych, naukowo- technicznych i informatycznych. Uczniowie wykorzystują podczas zajęć klocki LEGO, z których konstruują wg. instrukcji roboty, programują ich sposób poruszania się i przemieszczania. Celem pośrednim zajęć jest współpraca w grupie, rozwój myślenia logicznego oraz umiejętność analizy i podejmowania decyzji
6. Naukowe Show
W ramach zajęć w każdej ze szkół odbędą się 3 pokazy poświęcone eksperymentom chemicznym oraz doświadczeniom o tematyce np. ciekły azot, suchy lód i bańki mydlane.
W ramach projektu doposażono również pracownie przedmiotowe w szkołach podstawowych w oraz zakupiono sprzęt komputerowy niezbędny do przeprowadzenia zajęć.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie