3.jpg)
Sprawny akumulator przed zimą - dobre samopoczucie zimą
Odpowiednie przygotowanie akumulatora do zimy pozwoli nam uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji , szczególnie w godzinach porannych kiedy spieszymy się do pracy. Z nastaniem pierwszych przymrozków mogą wystąpić problemy z rozruchem silnika w naszym aucie , szczególnie dotyczy to silników wysokoprężnych, które potrzebują wyższych parametrów rozruchowych.
Nie zawsze jest to z winy akumulatora , ale od jego kondycji w znacznej mierze zależeć będzie nasze samopoczucie.
W zależności od temperatury otoczenia zmienia się pojemność i zdolność rozruchowa akumulatora. Przyjmuje się że w pełni naładowany akumulator swoją 100 % pojemność posiada w temperaturze +25 ºC , podczas gdy w temperaturze ( -10 ºC ) 70 % , a przy (-25 ºC ) już tylko 60 %. Zdarzają się jednak przypadki , że użytkując stale nasze auto w tzw. cyklu miejskim, przy obowiązkowym użyciu świateł mijania , pokonując dziennie krótkie odcinki, przed nadejściem zimy nasz akumulator już nie posiada pełnego naładowania, wówczas wraz z obniżeniem się temperatury otoczenia podane powyżej parametry będą niższe, co w konsekwencji może uniemożliwić rozruch silnika. Rozładowanie do poziomu gęstości elektrolitu poniżej 1, 15 g/cm³ , przy temperaturach powietrza znacznie poniżej zera może w wyjątkowych sytuacjach doprowadzić do zamarznięcia cel, a w rezultacie zniszczenie akumulatora.
Aby akumulator nas nie zawiódł musi zostać spełniony podstawowy warunek – musi być w pełni naładowany czyli posiadać gęstość elektrolitu 1,28 g/cm³ , czynność sprawdzenia tego stanu możemy wykonać pod warunkiem , że nasz akumulator posiada korki umożliwiające dostęp do każdej celi. Jeżeli posiadamy akumulator nowszej generacji tzn. w pełni bezobsługowy , jedyną czynność sprawdzenia jaką możemy dokonać to pomiar napięcia spoczynkowego na końcówkach akumulatora. W pełni naładowany akumulator powinien posiadać napięcie spoczynkowe 12,76 V .
Dodatkowo zaleca się aby przed sezonem :
• sprawdzić poziom elektrolitu – dotyczy to akumulatorów z korkami uzupełniając ubytek wodą demineralizowaną
• utrzymywać w czystości bieguny akumulatora i smarować wazeliną techniczną • sprawdzić czy klemy akumulatora są należycie dokręcone
• kontrolować napięcie ładowania akumulatora w pojeździe , które przy sprawnym układzie ładującym powinno wynosić w granicach 13,8-14,4 V.
Nie zawsze jednak napięcie spoczynkowe potwierdzi nam fakt , że akumulator nasz jest w pełni przygotowany do zimy , dlatego zaleca się jesienną porą podłączenie akumulatora do prostownika w celu pełnego naładowania pamiętając o generalnej zasadzie - ładujemy prądem 1/10 pojemności akumulatora.
Posiadając odpowiednią wiedzę możemy to wszystko wykonać we własnym zakresie lub zlecić wykonanie wszelkich czynności przygotowania naszego akumulatora do sezonu zimowego w profesjonalnym serwisie akumulatorów.
artykuł przygotowany przez specjalistyów z Firmy YAK - dystrybutora akumulatorów marki BOSCH.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie