Reklama

Zadbaj o akumulator juz teraz - krótki poradnik

nOlesnica.pl
31/10/2016 22:51

Sprawny akumulator przed zimą - dobre samopoczucie zimą

Odpowiednie przygotowanie akumulatora do zimy pozwoli nam uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji , szczególnie w godzinach porannych kiedy spieszymy się do pracy. Z nastaniem pierwszych przymrozków mogą wystąpić problemy z rozruchem silnika w naszym aucie , szczególnie dotyczy to silników wysokoprężnych, które potrzebują wyższych parametrów rozruchowych.

Nie zawsze jest to z winy akumulatora , ale od jego kondycji w znacznej mierze zależeć będzie nasze samopoczucie.

W zależności od temperatury otoczenia zmienia się pojemność i zdolność rozruchowa akumulatora. Przyjmuje się że w pełni naładowany akumulator swoją 100 % pojemność posiada w temperaturze +25 ºC , podczas gdy w temperaturze ( -10 ºC ) 70 % , a przy (-25 ºC ) już tylko 60 %. Zdarzają się jednak przypadki , że użytkując stale nasze auto w tzw. cyklu miejskim, przy obowiązkowym użyciu świateł mijania , pokonując dziennie krótkie odcinki, przed nadejściem zimy nasz akumulator już nie posiada pełnego naładowania, wówczas wraz z obniżeniem się temperatury otoczenia podane powyżej parametry będą niższe, co w konsekwencji może uniemożliwić rozruch silnika. Rozładowanie do poziomu gęstości elektrolitu poniżej 1, 15 g/cm³ , przy temperaturach powietrza znacznie poniżej zera może w wyjątkowych sytuacjach doprowadzić do zamarznięcia cel, a w rezultacie zniszczenie akumulatora.

Aby akumulator nas nie zawiódł musi zostać spełniony podstawowy warunek – musi być w pełni naładowany czyli posiadać gęstość elektrolitu 1,28 g/cm³ , czynność sprawdzenia tego stanu możemy wykonać pod warunkiem , że nasz akumulator posiada korki umożliwiające dostęp do każdej celi. Jeżeli posiadamy akumulator nowszej generacji tzn. w pełni bezobsługowy , jedyną czynność sprawdzenia jaką możemy dokonać to pomiar napięcia spoczynkowego na końcówkach akumulatora. W pełni naładowany akumulator powinien posiadać napięcie spoczynkowe 12,76 V .

Dodatkowo zaleca się aby przed sezonem :

• sprawdzić poziom elektrolitu – dotyczy to akumulatorów z korkami uzupełniając ubytek wodą demineralizowaną

• utrzymywać w czystości bieguny akumulatora i smarować wazeliną techniczną • sprawdzić czy klemy akumulatora są należycie dokręcone

• kontrolować napięcie ładowania akumulatora w pojeździe , które przy sprawnym układzie ładującym powinno wynosić w granicach 13,8-14,4 V.

Nie zawsze jednak napięcie spoczynkowe potwierdzi nam fakt , że akumulator nasz jest w pełni przygotowany do zimy , dlatego zaleca się jesienną porą podłączenie akumulatora do prostownika w celu pełnego naładowania pamiętając o generalnej zasadzie - ładujemy prądem 1/10 pojemności akumulatora.

Posiadając odpowiednią wiedzę możemy to wszystko wykonać we własnym zakresie lub zlecić wykonanie wszelkich czynności przygotowania naszego akumulatora do sezonu zimowego w profesjonalnym serwisie akumulatorów.

artykuł przygotowany przez specjalistyów z Firmy YAK - dystrybutora akumulatorów marki BOSCH.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo nOlesnica.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do